بازار خودرو در رکود و آرامش به استقبال بهار می‌رود

بازار خودرو در رکود و آرامش به استقبال بهار می‌رود

تهران- ایرنا- بررسی خبرنگار ایرنا از بازار خودروی تهران در روز جاری (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) حاکی از سکون و ثبات در قیمت‌هاست. هرچند با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افت مدل خودروها، واسطه‌ها خودروهای بیشتری در بازار عرضه می‌کنند، اما خریدها همچنان محدود و به‌طور عمده تک‌فروشی است.

بررسی میدانی خبرنگاران از بازار خودروی پایتخت، همچنین سایت‌های خرید و فروش خودرو حاکی از ثبات نسبی قیمت‌هاست. دست‌کم هشت روزی است که قیمت‌ها هیچ تغییر خاصی نداشته و البته تقاضای موثری نیز مشاهده نمی‌شود.

برپایه این گزارش، امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ حدود ۱۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ نزدیک به ۱۲۸ میلیون تومان و وانت پراید ۱۱۱ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین تیبا صندوق‌دار ۱۱۷ میلیون تومان و تیبا ۲ هاچ‌بک ۱۲۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۸۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۱۹۷ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۱۸۶ میلیون تومان، دنا ۲۶۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۲۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نزدیک به ۲۵۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۵۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای ۲۸۰ میلیون تومان و پژو پارس ساده ۲۱۳ میلیون تومان قیمت دارد.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه جک اس ۵ به حدود ۶۳۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ نزدیک به ۶۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

رکود عمیق بازار خودروهای خارجی

یک فعال بازار خودروهای خارجی نیز در این زمینه به ایرنا گفت: قیمت‌ها حدود یک ماهی است که در بازار ساکن مانده که عامل اصلی آن ثبات قیمت دلار است.

“کوروش طواحن” خاطرنشان‌کرد: اکنون خرید و فروش‌ها در بازار بسیار اندک و انگشت‌شمار شده، خریداران انتظاراتی به خاطر شرایط رکود فعلی دارند و بیشتر چانه‌زنی می‌کنند اما فروشندگان نیز بر قیمت‌های اعلامی خود اصرار دارند.

وی، نزدیک شدن به ایام پایانی سال را عاملی برای پایین آمدن قیمت‌ها ندانست و افزود: اگر همچون سال‌های گذشته واردات خودرو انجام می‌شد آن وقت می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که عرضه خودروها در روزهای منتهی به عید افزایش یابد، اما چون دیگر وارداتی در کار نیست پیش از عید و پس از عید نیز تفاوتی نمی‌کند.

طواحن در عین حال یادآور شد: چند سالی هست که به معنای قدیم شب عید نداریم و اکثر مردم خرید خودرو را در برج ۱۰ یا ۱۱ انجام می‌دهند.

وی پیش‌بینی‌کرد: تا پایان سال و چند هفته باقی مانده تا پایان سال ۹۹ شرایط ثبات فعلی در بازار ادامه داشته باشد مگر اینکه اتفاق خاصی در حوزه دلار یا سیاست‌های خارجی بیفتد.

به گزارش ایرنا، امروز در دسته خودروهای خارجی هر دستگاه سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ مونتاژی کرمان‌موتور یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، لکسوس ان. ایکس صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۷ سفیدرنگ سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تیگوان، شاسی‌بلند فولکس واگن آلمان نیز بین ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌ خورد.

کارشناسان از تداوم وضعیت کرونا به عنوان عامل دیگر نبود شور و اشتیاق لازم همچون سال‌های گذشته در شب عید در بازار خودرو یاد می‌کنند.kolay

منبع:ایرنا