اهنگ و زندگی روزمره

انسان های خیلی زیادی حامی اهنگ هستند و از آن در  مکان ها و موقعیت مختلف استفاده می‌کنند، اما شاید  بیشتر ما ها ندانیم که اهنگ چه واکنشی بر مغز و بدن‌مان می‌گذارد. با توجه به اینکه اهنگ محیط عظیمی از زندگی تعداد زیادی از ما را تشکیل می‌دهد، جالب است که با واکنشی که بر ذهن‌مان می‌گذارد و واکنش‌های ناخودآگاه‌مان به آن، آشنا شویم.با توچه به نوشته نیچه:((زندگی بدون اهنگ اشتباه است))

اثرات عجیب اهنگ روی عملکرد شما

1. اهنگ شاد و یا غمگین بر نحوه چگونه دیدن صورت‌های بیهودنیز اثر می گذارد

تاثیر اهنگ بر مغز

1 –تاثیر اهنگ بر مغز و بهبود بخشیدن به عملکرد شناختی

تحقیقات نشان می‌دهد که پخش یک اهنگ در پس زمینه، در حالی که شما روی کار دیگری متمرکز هستید، می‌تواند کارکرد ذهنی شما را بهبود بخشد. اهنگ با کیفیت، سرعت پردازش مغز را افزایش داده و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. معمولا اهنگ بی کلام و آرام نسبت به بقیه اشعار پیچیده دارد برای این مورد بهتر است.

2- کاهش دهنده استرس و اضطراب

اهنگ روی سیستم عصبی خودمختار فرد تأثیرات مثبتی می‌گذارد و باعث کاهش استرس شود. همچنین به بهبود سریع‌تر فردی که تحت استرس و اضطراب بوده است، کمک می‌کند. در واقع استرس و اضطراب بخش جدا نشدنی از زندگی پر جونبو جوش امروز است. اهنگ ملایم می‌تواند مرهمی برای فشارهای  روحی و روانی فرد باشد اما استرس حاد و شدید را درمان نمی‌کند.

3-  به شما کمک می‌کند که کمتر غذا بخورید

اگر تصمیم به لاغری و خوش اندام  بودن دارید، گوش دادن به اهنگ های  ملایم و کم کردن نور  محیط هنگام غذا خوردن، برای این منظورتاثیر گذار است. این روش باعث می‌شود شما با آرامش بیشتری غذا بخورید، در نتیجه زمان  وتایم تغذیه بیشتر و مقدار آن کمتر می‌شود. در نتیجه خواب راحت تری خواهید داشت.

4-محرکی جهت افزایش انگیزه

ازگوش دادن به اهنگ های تندتر، به شما در انجام کارهای سخت‌تر یاری می‌رساند. همچنین پخش اهنگ در هنگام ورزش، تاثیرات مستقیمی بر میزان انرژی شما می‌گذارد. به طوری که موسیقی‌های تندتر تحرک و انرژی شما را بیشتر و اهنگ های آرام، باعث میشود تا فعالیت های شما را آرام تر و ملایم‌تر شود

5-کاهش نشانه های افسردگی و گوشه گیری

در این مورد نیز نوع اهنگ بسیار مهم است. اهنگ های آرام و ملایم، باعث بهبودعلائم افسردگی، اضطراب،گوشه گیری و برخی از بیماری‌های عصبی مثل پارکینسون می‌شود. در صورتی که اهنگ های سنگین و پر هیجان، می‌تواند مضر باشد

و در اخر بر اساس تحقیقات و ازمایشات انجام شده، یادگیری حداقل نواختن یک نوع ساز یا الت موسیقی می‌تواند تاثیرات فراوانی در افزایش اعتماد به‌نفس، مهارت‌های فیزیکی، اجتماعی و ذهنی و روحی در فرد شود.
در تحقیقاتبه دست امده بر روی تعدادی کودک در دانشگاه مک گیل کانادا، مشخص شد که کودکان که دارای حداقل ۳ سال سابقه در نواختن موسیقی به‌طور مشخصه‌ای از توانایی‌های شنیداری و فیزیکی و اجتماعی برتر و بالاتر نسبت به کودکان عادی برخوردار اند.

 همچنین مهارت‌های استدلالی و ذهنی، خواندن متن و دامنه بالای واژگان، افزایش ضریب هوشی و رشد قسمت های خاصی از مغز از دیگر برتری های این کودکان نسبت به کودکان عادی  و متوسط شمرده می‌شود. به‌طور کلی نظریه موجود این است که قرار گرفتن کودکان در معرض موسیقی‌های کلاسیک در دوران مختلف از جمله جنینی، بعد از تولد، در دوران رشد و حتی در دوران نوجوانی موجب می‌شود کودکان باهوش‌تر و زیرک‌تر و اجتماعی تر شوند.