,

بروز ترین اخبار واکسن کرونا

بروز ترین اخبار واکسن کرونا

تهران با اوج گرفتن رقابت برای خرید یا فروش واکسن‌های به ثبت رسیده برای مقابله با کرونا از سوی کشورهای پیشرفته، باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به دسترسی ناعادلانه به واکسن در کشورهای کمتر پیشرفته شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پس از تأیید استفاده از واکسن‌های  تولید شده کرونا در آمریکا، اروپا، روسیه و چین، نگرانی‌های زیادی درباره امکان دسترسی یکسان کشورها به این واکسن‌ها از سوی عالی ترین مقامات جهان از جمله آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. در همین راستا ائتلافی از سازمان بشردوستانه و حامی سلامت چهارشنبه گذشته هشدار دادند با توجه به «احتکار» واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند، اگر دولت‌ها و شرکت‌های دارویی اقدامی بکار نبدند، تقریباً ۹۰ درصد از تقریباً ۷۰ کشور فقیر جهان از دسترسی به واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی محروم خواهند شد.

 «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل با گلایه از رشد ملی‌گرایی در تولید واکسن بیماری «کووید -۱۹» در برخی کشورهای ثروتمند، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان کالایی عمومی را یادآور شد و گفت همه گیری کرونا نشان داده تا چه حد داشتن نظام‌های سلامت توانمند برای همه کشورها که بتوانند به تمامی جمعیت خدمات با کیفیت در هرزمان و مکان ارائه دهند، مهم است.

 

در حالی که این نگرانی‌ها همچنان وجود دارد، انگلیس اولین کشور در جهان بود که واکسیناسیون گسترده علیه کرونا را از سه شنبه (۱۸ آذر) با واکسن‌های تولیدی دو شرکت دارویی بایون‌تک و فایزر آغاز کرد. یک زن ۹۰ ساله در کاونتری اولین کسی بود که واکسینه شد. پس از آنکه در انگلستان، چند نفر به واکسن کرونا حساسیت نشان دادند، اعلام شد افرادی که سابقه آلرژی دارند اکنون برای واکسینه شدن باید منتظر بمانند. حالا، در کنار نگرانی از احتمال عدم دسترسی یکسان کشورها به واکسن کرونا، برخی نگرانی های دیگر از جمله درخصوص میزان اثرگذاری واکسن ها و یا عواض جانبی احتمالی آنها ایجاد شده است.

سازمان بهداشت ملی انگلیس (NHS ) اعلام کرد، طبق معمول در مورد واکسن‌های جدید ، آژانس تنظیم دارو ( MHRA) این مسئله را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه کرده است. دو شرکت بایون‌تک و فایزر نیز گفتند که از تحقیقات در خصوص علت این حساسیت‌ها پشتیبانی خواهند کرد.

مقامات مسئول در اتحادیه اروپا در حال حاضر هنوز در حال بررسی برای تأیید این واکسن هستند. آژانس غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قبلاً اعلام کرده که هیچ نگرانی در مورد استفاده از واکسن وجود ندارد و بررسی‌ها از نظر ایمنی و اثربخشی هیچ مشکل جدیدی نشان نداده است. شرکت بایون‌تک مستقر در ماینتس آلمان و شرکت دارویی فایزر آمریکا گزارش دادند که آنها دوشنبه گذشته درخواست تأیید واکسن کرونا را برای اتحادیه اروپا داده‌اند و آژانس دارویی اروپا (Ema) می‌خواهد این برنامه را در ماه دسامبر بررسی کند. در صورت تأیید، آلمان نیز می‌خواهد در پایان این ماه یا ابتدای ماه آینده میلادی واکسیناسیون سراسری را آغاز کند.

کارشناسان می‌گویند جهان در صورت امکان به چندین واکسن نیاز دارد، نه فقط سه، پنج یا شش مورد. در غیر این صورت تقاضای جهانی به هیچ وجه قابل تأمین نیست.

منبع:ایرنا