تاثیر دکوراسیون بر ناخودآگاه ما

تاثیر دکوراسیون بر ناخودآگاه ما

معمولاً وقتی در مورد طراحی داخلی منزل یا رنگ دکوراسیون صحبت می کنیم ، در مورد جنبه های زیبایی شناختی بخث می کنیم. به عبارتی این مواردی از قبیل: چگونگی دستیابی به یک ظاهر خاص برای منزل، کدام سبک تزئین را باید تقلید کنیم  و چطور، روندهای طراحی جدیدی که بیشتر به سلیقه ما نزدیک است. اما  این تنها یک قطعه از معما است.

موضوعی که اکثر اوقات مورد توجه قرار نمی گیرد ، تأثیر فلسفی طراحی داخلی بر ناخودآگاه شماست. چه باور کنید یا نکنید، انتخاب های شما در مورد ظاهر خانه، رابطه مستقیم بر احساسات و درک شما دارد. بطور مثال رنگ دیوارها در آشپزخانه شما ممکن است به اضطراب شما کمک کند. یا حتی مارک تختخواب شما می تواند تصور دیگران از توانایی های شما را تغییر دهد.

 

  تاثیر دکوراسیون بر ناخودآگاه ما

 

انتخاب رنگ بر روحیه شما تاثیر مستقیم دارد

جای تعجب نیست که رنگ یک مؤلفه اصلی در نحوه تجربه از دنیای اطراف ما است. اما آنچه ممکن است برای برخی تعجب آور باشد، تأثیر قطعی رنگهای محیط بر خلق و خوی و احساسات ما می باشد. بنابراین از همان شروع به طراحی داخلی خانه خود می کنید، مطمئن شوید رنگهای مورد استفاده متناسب با فضای مطلوب شما در منزل است.

ریشه روانشناسی رنگها بشکل امروزی به اوایل قرن نوزدهم برمیگردد. زمانیکه یوهان ولفگانگ فون گوته کتاب خود را با عنوان “نظریه رنگها” منتشر کرد. اگرچه در مورد طیف برخی از رنگها شبهاتی وجود دارد، اما به نظر می رسد محققان، طراحان داخلی و متخصصان بازاریابی در مورد مفاهیم اصلی به توافق رسیده اند:

 

  تاثیر دکوراسیون بر ناخودآگاه ما

  • قرمز:    نماد قدرت و اشتیاق است. برای گرم کردن فضاها و ایجاد احساس صمیمیت مورد استفاده قرار میگیرد.
  • نارنجی:    هیجانی از انرژی و نوآوری را ارائه میدهد. بهترین محرک رنگیست اما استفاده بیش از حد آن باعث آزار افراد می شود.
  • زرد:    با خوشبختی، آفرینش و خلاقیت مرتبط است. ترکیب با یک رنگ خنثی برای محیط های با نور طبیعی زیاد و محیط های آرام، بسیار کارآمد است.
  • سبز:    به خاطر ویژگیهای آرامش بخش آن شناخته شده است. سبز گزینه مناسبی برای ورودی است. چون باعث تناسب بین فضای بیرون و داخل می شود.
  • آبی:    باعث پایداری احساس آرامش و طراوت میشود. مناسب برای مناطق پر رفت و آمد منزل مانند آشپزخانه و حمام است.
  • بنفش:    پوشش آراستگی و اصالت شاهانه است. بنفش برای اتاقهای رسمی یا اتاقهای خواب اصلی انتخاب عالی است. رایحه شکوه و اغواگری را برپا میکند.
  • خاکستری:    به شما احساس آرامش و سکون می بخشد. برای فضاهایی مانند دفاتر یا سرویس های بهداشتی از خاکستری استفاده کنید.
  • قهوه ای:    مثل سبز، قهوه ای ریشه در طبیعت دارد و آرامش بخش است. برای اتاق نشیمن و جاییکه خانواده در آن جمع می شوند انتخاب کنید.
  • سیاه:    تاکید بر قدرت دارد. برای بخشهایی که می خواهید نظر دیگران را جلب کنید از رنگ مشکی استفاده کنید.
  • سفید:    به بیننده حس تمیزی و خلوص می دهد. برای دلباز کرن فضا عالی است. اما از ترکیب رنگ سفید با سایر رنگ ها استفاده کنید زیرا استفاده زیاد آن حس بیمارستان میدهد.

 

فراموش نکنید، هنگام انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی خود ، انتخاب سه طیف رنگ بهتر از یک انتخاب تنهاست.

همیشه یک رنگ آرام برای بزرگترین وسایل مانند دیوارها و کفپوشها و برای مبلمان و سایر وسایل سنگین یا حجیم، یک رنگ خنثی انتخاب کنید. سپس یک رنگ سوم را پررنگ و متفاوت انتخاب کنید تا در لوازمنزل و دکوراسیون شما ظاهری چشمگیرتر داشته باشد.