,

جشن باستانی شب یلدا

شب چله یا همان شب یلدا یکی از قدیمی ترین جشن های است که ما ایرانی ها آن را جشن میگیریم.در شب یلدا شب ها کوتاه میشود و روز ها بلند میشود که انقلاب زمستانی شروع میشود و ما ایرانی ها این شب را جشن میگیریم.شب یلدا از به آخرین روز آذر که خورشیدغروب می کند  و تا صبح که اول دی ماه است که این روز را اولین روز زمستان میگویند.

 

در شب یلدا ایرانی شبی مجلل برپا میکنند و از بهترین نوع های خوراکی استفاده میکنند و بعد از میل کردن آنها با هم بگو بخند میکنند و بزرگان فامیل برای آنها از قدیم الایام میگویند و یا برایشان قصه میگویند.

کلمه یلدا از یک واژه کهن گرفته شده است که این کلمه سریانی نام دارد .کلمه سریانی به معنی زیاد شدن است.ایرانی ها چهل روز اول انقلاب زمستانی یا همان زمستان را چله بزرگ و بیست روز پایانی زمستان را چله کوچک نام گذاری کرده اند.ابو ریحان بیرونی نیز شب یلدا را میلاد اکبر گفته است که معنی این کلمه میلاد خورشید است.

اولین ها باشید تا ازشرایط خاص تر ما در برنامه خرید شگفت انگیز یلدا برخوردار بشین

شب یلدا در قدیم

شب چله یا همان شب یلدا یکی مقدس ترین و دارای اهمیت ترین روز سال در ایران باستان بوده به گونه ای بوده که در آن زمان آن را در تقویم رسمی خود نوشته اند این شب به خصوص از زمان داریوش یکم به تاریخ رسمی کشور تبدیل شد.مردم روزگار قدیم که یکی از کار های مخصوص آنها کشاورز بود باید همه چیز را برای رویدن و محصول خود بدانند از این رو آنها باید بدانند که در چه فصلی از سال سرد میشود و در چه فصلی از سال هوا گرم میشود.آن ها میدیدند که در بعضی از فصل ها روز ها طولانی تر از شب ها است پس باید در این روز ها از خورشید بیشتر استفاده می کردند.از این رو بعضی از قوم ها از جمله آریای ها ،ایرانی ها و هندی ها دریافتند که بعد از آخرین روز پاییز یعنی 30 آذر روز ها بلندتر از شب ها هستند و از این رو آن را شب افزایش خورشید نامیدند که آغاز سال یا کریسمس برای مسیحیان نیز میشد.

اولین ها باشید تا ازشرایط خاص تر ما در برنامه خرید شگفت انگیز یلدا برخوردار بشین

 

در دوران قدیم فرهنگ اوستایی،سال های آنها با فصل زمستان یا سرد شروع میشود.آنها یکی کلمه داشتند به نام سرد که این کلمه به معنی چیره شدن یا پیروزی اومزد بر اهریمن یا شیطان که به عبارتی دیگر پیروزی روشنی بر تاریکی است.

شب چله را شب میلاد خدای خورشید و عدالت و جنگ هم میدانند که در این رابطه دو روایت وجود دارد که خیلی زیبا و شنیدنی است. اول این که با توجه به اوستای هخامنشیان آمد است این است میترا به زمین می آید او یکی از خدایان ایرانی و هندی بود که ساعت های روز را زیادتر یا طولانی تر میکرد که برتری خورشید بر تاریکی دیده شود.

بعضی از دانشمندان و پزوهشگران نیز میگوید در این شب پیامبری به دنیا می آید که ان را دو دولفین بیرون آورد،آب در آیین مهر از اهمیت زیادی بر خور دار است.

یک خبر هیجان انگیز یک خرید شگفت انگیز این هفته بگوش باشید چرا تخفیفات رگباری پاییزی در راه است کولای برای شب یلدای برنامه های جذابی پیش بینی کرده که هر هفته اعلام میشود.به گوش باشین تا این فرصت خاص را از دست ندهید.

#شب یلدا , #cc_yalda , #کولای

اولین ها باشید تا ازشرایط خاص تر ما در برنامه خرید شگفت انگیز یلدا برخوردار بشین