دلایل استرس و اضطراب چیست؟

نشانه استرس و اضطراب احساس خیلی بدی است که مواقی با آن روبه رو می‌شویم. این احساس در حقیقت واکنشی است که نسبت به رویدادها و شرایط دلهره‌آور زندگی در فرد ایجاد می‌شود. بنابراین این احساس هم جنبه فهمیدنی دارد و هم واکنش فیزیولوژیکی با خود به همراه دارد.اگر علائم استرس و اضطراب طولانی باشند باعث ایجاد اختلال در زندگی شخص می‌شود که میتوان کنترل و درمان کرد.

 

نشانه استرس و اضطراب می تواند دلایل مختلفی همچو عوامل ارثی و ژنتیکی، حوادث کودکی، عوامل زیست شناختی و جسمانی (اختلال در سیستم هورمونی)، عوامل محیطی و اجتماعی (زلزله، سیل، مشکلات خانوادگی) و … از مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب در مواقع مختلف شوند.. در ادامه مطالب با نشانه های اضطراب و استرس آشنا می شویم.

 

۶ نشانه استرس و اضطراب شدیدکدام اند؟

۱) نگران شدن فرد

ما انسان ها توانایی مثل پیش بینی کردن داریم و می توانیم برای پیش بینی های خود برنامه ریزی کنیم. این کارباعث می شود اتفاقاتی که در گذشته فرد رخ داده است را به حال و آینده نیز متصل کنیم. همینکارنیز باعث می‌شود که احساس نگرانی داشته باشیم.

 

۲)  ترس یا فوبیا

ترس از ارتفاع یا ترس از حیوانات نشانه هایی از واهمه هستند. اگر شدید باشد می تواند در زندگی عادی فرد اختلال به وجودآورد و مانع فعالیت‌های روزمره وی گردد.برخی از بیم ها عبارتند از: ترس از حیوانات یا حشرات، ترس از رویدادهای طبیعی مثل زلزله، سیل، طوفان،فوبیای ارتفاع، شرایط خاص اعم هواپیما و آسانسور،خوف از تنها بودن در خانه و وحشت از خون، تزریق وصدمه.

 

۳)عدم تمرکز در کارها

نگرانی پیاپی در امور زندگی باعث می شود که تمرکز بر روی یک مسئله سخت شود. بسیاری ازافراد دارای اضطراب  نداشتن تمرکز و احساس اعم از بی تابی و ناآرامی سختی می کشند. چرا که این مشکل زندگی روزمره آنها را تحت فشار قرار می‌دهد و می تواند در محیط کاری و آموزشی آن ها را با مشکلات مختلفی روبه رو کند.

 

۴) نا آرامی و بی قراری فرد

هر فردی در طول زندگی خود ممکن است دچار احساس بی قراری و ناآرامیو بی تابی شود. اما افراد مبتلا به مشکل اضطراب بیشتر از دیگران در معرض این حالت رحی قرار می‌گیرند. احساس فرد در برخی موقعیت ها تا حدی طبیعی است اما اگر علائم اضطراب و بیقراری تا حد غیر طبیعی زیاد شوند که فرد نتواند عملکرد عادی خود را حفظ کند باید به یک پزشک متخصص مراجعه کند.

 

۵) استرس ناشی از اختلالات خواب

وقتی استرس و اضطراب به انسان می آید باعث می شود ذهن انسان درگیر و نتواند خواب کافی داشته باشد .اختلالاتی چون کابوس دیدن در خواب و یا بیدار شدن نصف شب از جمله نشانه های استرس و اضطراب هست برای درمان این نوع مشکلات باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه شود اکثر محققان معتقد در صورت درمان استرس بی خوابی و بیماری های مشابه درمان می شود.