رنگ صورتی، رنگ دخترانه

KOLAY_Blog-002

رنگ صورتی، رنگ دخترانه

تاریخچه رنگ صورتی

رنگ صورتی مخلوطی از رنگ‌های سرخ و سفید است. واژه Roseus در زبان لاتین به معنی رنگ گل رز یا همان صورتی است. براساس بررسی‌های انجام شده در اروپا و ایالات متحده، صورتی رنگی است که اغلب جذابیت، ادب، حساسیت، شیرینی، کودکی، زنانگی و عاشقانه را تداعی می‌کند. ترکیبی از صورتی و سفید با عفت و بی گناهی همراه است، در حالی که ترکیبی از پیوندهای صورتی و سیاه به اغواگری دلالت دارد.

صورتی در قرون وسطی یک رنگ رایج نبود؛ اشراف معمولاً قرمزهای درخشنده تر مثل زرشکی را ترجیح می‌دادند. با این حال، رنگ صورتی در مُد زنان و در هنر مذهبی ظاهر شد. در دوره رنسانس، صورتی عمدتاً برای رنگ پوست صورت و دست‌ها استفاده می‌شد.

در قرن ۱۹ انگلستان، نوارهای صورتی یا تزئینات صورتی اغلب توسط پسران جوان پوشیده می‌شد. پسرها به سادگی مردان کوچک محسوب می‌شدند و در حالی که مردان در انگلستان لباس قرمز پوشیدند، پسران لباس صورتی داشتند. در حقیقت، لباس کودکان در قرن نوزدهم تقریباً همیشه سفید بود، زیرا قبل از اختراع رنگ‌های شیمیایی، رنگ لباس‌ها هنگام شستن در آب جوش به سرعت محو می‌شدند. ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۵۰ با فرزند هفتم (پسر سومش)، پرنس آرتور که سفید و صورتی پوشیده بود، نقاشی شد. در اواخر قرن نوزدهم فرانسه، نقاشان امپرسیونیستی که در یک پالت رنگ پاستلی کار می‌کردند، گاه زنان را به رنگ صورتی رنگ نشان می‌دادند.

در اروپا و ایالات متحده آمریکا، رنگ صورتی اغلب برای دختران در نظر گرفته می‌شود، در حالی که رنگ آبی برای پسران در نظر گرفته می‌شود. این رنگ‌ها ابتدا قبل از جنگ جهانی اول به عنوان نشانگر جنسیت مورد استفاده قرار گرفتند، و رنگ صورتی برای اولین بار به عنوان نشانگر جنسیت زن در دهه ۱۹۴۰ بکار رفت. در قرن بیستم، این شیوه در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت بود.

از این رنگ در بسیاری از صنایع مرتبط با بانوان استفاده های زیادی شده است. بارزترین لوگوی جهانی که از این رنگ معروف شده، نشان مبارزه با سرطان سینه است که با تاکید بر زنانگی رنگ صورتی طراحی گردیده است.

جالب اینجاست که این رنگ در فرهنگ های دیگر شخصیت دیگری دارد. در ژاپن رنگ صورتی مردانه به حساب می آید و مانند ریزش شکوفه های درخت گیلاس، از آن به عنوان نماد شهادت سرداران سپاه ژاپن در جنگ یاد میکنند.

 

روانشناسی صورتی

صورتی یکی از رنگهای رمانتیک و احساسی به حساب می آید که باعث افزایش فشار خون و شوق در شخص میشود. این خاصیت شاید بخاطر وجود خصوصیاتی نزدیک به رنگ قرمز باشد که در خود به همراه دارد. رنگ صورتی یادآور عشق بی قید و شرط، محبت و مهربانی، بخشش، امید، آرامش، مراقبت و انرژی زنانه است. از طرفی گفته می شود که رنگ صورتی روشن نماد آرامش است و رنگ صورتی تیره نماد عشق و پرشور است.

افرادی که به رنگ صورتی علاقه دارند، افرادی دوست داشتنی، مهربان، سخاوتمند و بسیار حساس هستند. به عبارتی دارای احساسات قوی زنانه هستند و با وجود سن بالا، همیشه ظاهری جوان دارند. این دسته از افراد به همه عشق می ورزند و در برابر دیگران احساس مسولیت دارند و به راحتی با آنها ارتباط برقرار می کنند و در نتیجه دوستان زیادی دارند. همچنین بسیار خوش بین هستند و همیشه جنبه ی مثبت هر چیزی را در نظر می گیرند.

بزرگترین شخصیتی که همه این رنگ را با آن همزاد میدانند و شاید تمامی این خصوصیات گفته شده را باخود همراه دارد، شخصیت معروف و جذاب پلنگ صورتی است که همه ما با آن خاطره های زیادی داشته یا داریم. اما بعدها این رنگ بر روی بسته بندیهای اسباب بازی های معروفی مثل باربی جای خود را تثبیت کرد.

رنگ صورتی در طراحی اتاق خواب دخترانه:

از دید اکثر افراد، رنگ صورتی یک رنگ دخترانه است. شاید اگر از شخصی بخواهیم رنگ مناسب اتاق خواب دخترانه را انتخاب کند، صورتی را بعنوان اولین گزینه انتخاب کند. یا اگر شما وارد یک اتاقی شوید که هیج وسیله ای داخل آن نباشد و تنها رنگ صورتی را در کل اتاق ببینید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که این اتاق، اتاق یک دختر خانم است.

استفاده بیش از اندازه از این رنگ در اتاق خواب دختر، خسته کننده خواهد بود و بهتر است این رنگ با سایر رنگها مانند سفید استفاده شود. بنابراین اگر میخواهید مقدار زیادی از رنگ صورتی در دکوراسیون اتاق خواب دختر خانمی استفاده کنید، توصیه میشود آنرا بصورت پراکنده و در بخش های مختلف اتاق تقسیم کنید.

به این نکته توجه کنید که دختر خانمها با افزایش سن و تغییر خلق و خوی، دیگر نظر مثبتی به رنگ صورتی نخواهند داشت. شاید به این دلیل که بخواهند بگویند که دیگر بزرگ شده اند و نباید کودکانه با آنها رفتار کنید. حتی در مواردی احساس نیاز به قوی بودن و مقاومت در برابر احساسات عاطفی اطراف آنها باعث می شود به رنگهای تندتر و قوی تر روی بیاورند.

اما بیاد داشته باشید که این رنگ همیشه عنصر عاطفه و معصومیت و لطافت دخترانه را با خود به همراه خواهد داشت و این خاصیت دست داشتنی را نمی توان از آن جدا کرد.