,

کرونا ویرس جهش یافته در انگلیسی

کرونای جدید در انگلیس، نقطه سر خط

لندن – ایرنا – با شناسایی گونه جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلیس و تشدید محدودیت‌های کرونایی، دوباره پروازها از مبدا و به قصد این کشور معلق، بازار بورس متلاطم و نگرانی‌ها درباره کمبود مواد غذایی افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، حدود یک سال پیش همین روزها بود که زمزمه ظهور ویروسی جدید در چین خبر ساز شد. پس از شناسایی اولین مورد این ویروس در انگلیس، بحران تازه‌ای دراین کشور که پس از پایان جنگ جهانی دوم در آرامش نسبی به سر می برد شکل گرفت. 

لغو پروازهای هواپیمایی، صف‌های طولانی مقابل فروشگاه ها و نایاب شدن مواد غذایی، برای بسیاری تداعی کننده اوضاع جنگ در قرن ۲۰ میلادی بود.

انگلیس پس از پشت سر گذاشتن موج نخست کرونا، عملیات تزریق واکسن کرونا را  از دو هفته پیش آغاز کرده است. دولت بوریس جانسون امیدوار بود و هست که این عملیات تا تابستان سال آینده به پایان برسد و تمام مردم این کشور در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

حالا با شناسایی گونه جدید ویروس کرونا، دوباره معادلات به هم ریخته است. فقط در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۳۰ کشور دوباره مرزهای خود را به روی مسافران انگلیسی بسته‌اند. علاوه بر کشورهای اروپایی، عربستان، تایلند و کلمبیا نیز به دلیل نگرانی از شیوع گونه جدید ویروس کرونا دست به اقدام مشابهی زده‌اند. از سویی برخی کشورها قوانین سفت و سخت‌تری برای مسافران از انگلیس در نظر گرفته‌اند.

 

این وضعیت، هزاران مسافری را که در ایام کریسمس قصد سفر از و به مقصد انگلیس را داشتند سرگردان کرده‌ است. آژانس گردشگری پی‌سی پیش‌بینی کرده که در روزهای آینده ۲۵۰ هزار مسافر سرگردان شده و این وضعیت ۴۰۰ میلیون پوند به شرکت‌های هواپیمایی زیان می‌زند. این درحالیست که خدمات باربری به داخل و خارج از انگلیس نیز پس از بسته شدن مرزهای اروپا به روی انگلیس مختل شده است.

دومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس موسوم به سینزبریز امروز هشدار داد که با توقف ورود محموله‌های‌ غذایی از اروپا، قفسه‌ فروشگاه‌ها ظرف چند روز آینده خالی و به ویژه صیفی‌جات نایاب می شود.

بازتاب شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در رسانه‌های اروپایی

روزنامه‌های چاپ امروز کشورهای اروپایی زنگ خطر وقوع بحرانی تازه را به صدا درآوردند. روزنامه فرانسوی لوموند نوشته که با شناسایی گونه جدید ویروس کرونا پرونده سال ۲۰۲۰ انگلیس را با پایانی فاجعه بار روبرو کرده است.

ال‌پائیس اسپانیا هم گزارش داد که اروپا به دلیل نگرانی از شیوع ویروسی که گفته می‌شود ۷۰ درصد عفونی‌تر از کروناست از انگلیس فاصله گرفته است. همچنین روزنامه‌های ایتالیایی با انگلیسی نامیدن گونه جدید ویروس کرونا، عنوان کردند که این بیماری به کشورشان سرایت کرده است.

رسانه های استرالیایی، آمریکایی و آفریقایی هم با انتشار گزارش‌هایی نسبت به سرایت ویروس جدید و افزایش فشارها بر اوضاع بحرانی کنونی هشدار دادند.

این در حالیست که پروفسور کالام سمپل از کمیته مشاوران پزشکی دولت احتمال داده که گونه جدید ویروس کرونا در سراسر دنیا غالب خواهد شد.

اوضاع از کنترل خارج شده است

وزیر بهداشت انگلیس دیروز اعلام کرد که شیوع گونه جهش‌یافته و جدید ویروس کرونا از کنترل خارج شده است. «مت هنکاک» در گفت‌ وگو با شبکه خبری اسکای تصریح کرد که مردم باید مانند کسی رفتار کنند که به این ویروس مبتلا شده اند؛ «چون فقط از این طریق می‌توان مانع شیوع آن شد».

وی پیش‌بینی کرد که محدودیت‌های جدید، ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کند و افزود: تا زمانی که واکسن کرونا بین تمام مردم توزیع نشود، گونه جدید ویروس کرونا یک چالش عمده به شمار می رود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شنبه گذشته محدودیت‌های کرونایی در مناطق جنوب شرق این کشور را به رده چهارم که مشابه قرنطینه است ارتقاء داد. او عصر امروز قرار است در کنفرانس خبری محدودیت‌های بیشتری را اعلام کند.

این تحولات اگرچه نگران کننده به نظر می‌رسد اما با توجه به اینکه کارشناسان می‌گویند ویروس جدید تاثیری بر مصونیت ناشی از دریافت واکسن نخواهد داشت، دست کم زمینه مناسبی برای تغییر نظر آن دسته از انگلیسی هایی است که به دلیل طرفداری از تئوری توطئه دربرابر دریافت واکسن مقاومت می‌کنند.kolay

منبع:ایرنا